Региональный костюм
«Мужыка одэжа була з билыи полотняныи сорочки, гэтаки ж нагавыци, розноцвитного тканого чы плэтёного пояса з малэнькимы кутасикамы на концях. Литни полотняны нагавыци завждэ буллы билымы, а зымовы з сукна. Шылыся бульш «у ёлочку» и булы серого цвету. Колошвыны нагавыць обгорталыся билымы полотнянымы онучкамы и заправлялыся у плэтёны з лыка постолы.
Найбульш багаты на свято обувалы чоботы, а бабы «чырывыки». Зымою для тыпла пуд полотняны онучы закручувалы суконы, обкладувалы ступни ныг сином. У 30-х годах чоботы булы оно на свято. На всэ сыло их було оно одна чы дви пары, у яких вынчалыся вси мужыки сыла. Их шылы з высокимы холявамы, твэрдым задником и набытых з нискольких слоив шкуры каблуком, на який прыбывалы як дугу жылизну набойку. Пры Польшчы у высоки холявы чоботэй, коб воны ны осядалы, на польский лад робылы твэрды вставки.
Мужчынски сорочки кроилы з плэчнымы вставкамы, одкидным чы стоячым ковнэром. Носылы их на выпуск, пудвязуючы нызько тканым чы плэтёным поясом. Сорочки, якии носылы у буднишны дэнь, ныколы ны украшалы. Ковнир, манжэты, пазуха и подол сорочок на свято украшався тканым чы вышытым узором. Вышывалы простым крыжыком бововнянымы чырвонымы, разом з чорнымы ныткамы. Подготовлёны сорочки на смэрть булы чысто вымыты. Мужчынски головныи уборы литом булы плытёны з соломы «у зубки», и сшыты з сукна шапки з козырком, а зымою нывысоки шапки з овчыны з круглым суконным вэрхом, пудбыты кудэлию.
З вэрхнии одэжы була свыта чы «куртка». Шылы ии из сукна корычневого цвету з нызьким стоячым ковнэром. Частий свита ны зашчыпалась, а пудпаразовалася тканым поясом. У зыму булы овчынны кожухи з одкидным чы стоячым ковнэром. Булы билы и корычневы. Потом сталы шыты «пинджаки»- коротка одэжына прамого покрою.
Надто хорошы булы бабски и дывоцьки убёры. Улито клалы сорочку, сподныцю и хвартуха. Сорочку шылы з тонкого кужэльного полотна. Улито клалы сподныцю – полотнянку, а взыму – андараки. Хвартухи шылы тожэ з кужэльного полотна. На голову клалы намытку з чыпцём, косы закручувалы на тканыцю.
Дывки влито ходылы з ныпокрытыю головою. Хустки повязувалы, як ишлы у полэ, шоб сонцэ ны напыкло.
Вэльмы хороши булы хвартухи. Их шылы у 2-3 полки, коб воны закрывалы ны оно пырод, алэ и боки сподныци. Их знызю нашывалы, або пырытыкалы».
Хата
«У ливому углу — покути, який назывався чырвоным кутком, висыв образ з нашытым ручныком з гарункамы. Пуд образамы ставылы лавки. Стыл завждэ був засланый настылныком. Тут благословылы молодого з молодэю пырыд шлюбом и тых, хто одправлявся в далёку дорогу. Тут повывальна бабка пырыдавала дытыну кумовы пырыд хрыстом (хрышчэннем). 3 боку од стола стояв лыжок (кроваты), засланый тканыю радюжкию, а знызю з пудзорником. На радюгу клалы одна на одну подушки з нашытымы наволочкамы. Над лыжком висылы дорожки (нашыты) и картина (нашыта) в рамцы. Коля лыжка до бальки була прымойстрована колыска на выровках (ля малэи дытыны).
Шэ в хаты стояв кухер. У ему хавалы святённу одэжу, полотно, радюги, грошы, посаг господыни и дочок. На стыни висыла полыця ля посуды. Тут стоялы збанки, горшки, мыски, чыгуны.
У хаты завждэ було чысто; пудлога чысто вышарована (вымыта) и заслана половыкамы. Узыму у хаты стоялы кросна (вырстат), потэсь, коловорыток».
Двыр
«Двыр — гэто цылы гуж построёк. Самыю важныю постройкию у дворы була клуня, дэ хавалы сино. Тут жэ господары складалы снопы, молотылы их, на сцинюх вишалы цыпы, грабли, вийныци, лопаты, шыпли. Клуня була и схованкию для воза, санок, брычки, бороны, плуга, зылызнякив, вылок, осыпочок. У клуни сушылы, тэрлы и трыпалы лён. Ля скотыны у дворы був построёный хлив, дэ дыржалы конэй, корыв, овычок. Був у дворы и свынынчык ля свынэй, нывыличкий дошчатый курнык (куратник) домашних птушок. Була у дворы шыпка— дэ рубалы, рызалы и хавала, коб ны моклы дрова.
Уси постройки булы з дэрва, а накрывалыся соломыю».
Свуй дворочок, бы выночок
«Строительство хаты почыналося з выробу мисця и матэрыяла. Дэрво на стройку бралы в лисы тогды, як мисяц старый, то лычылы, шо воно будэ трывалэ, а ссэчонэ на молодый мисяц — ны довго послужыть. Як дэрво зрызанэ «на пырымину» (помиж квадрамы мисяца) — поточыть шашэль.
Людэ лычылы, шо на хату ныможна браты дэрво, вывэрнутэ бурыю, бо ёго чорт вывырнув и разом з дэрвом хочэ у хату нову пырысылытыся.
Знающый гаспадар ныколы не брав на строительство рыпучого дэрва, бо у хаты поставлёнуй з ёго, часто будуть вмыраты и хворыты.
Ны йшло на хату дэрво, зрызанэ и повалёнэ на север: у хаты чоловик умрэ, а в хливы скотына. Важно було правильно нашыховаты моху.
Гасподар йшов в поныдилок в лис, скуб вылику жмэню моху и клав на чысту зэмлю. Гэтэ ж вын робыв у второк, и в сэроду, и г.д. У ныдылю прыходыв на тое мисце, пудымав кажду громадку моху и дывывся дэ, пуд яким з их ныма чырвякив и мошок. Только в тый дэнь тыжня, колы була нарвана гэта громадка, можна было рыхтоваты мох на хату.
Ны можна було браты на пудмурок хаты каминне з моглыць, бо будуть непрыятности. Пры выборы мисця под хату ставылы на облюбованым мисци чыгунчык з павуком; як за ныч вын почынав «ткаты кросны», то мисце выбрано удало.
Ны ставылы хату там, дэ булы найдёны чоловичы косты и там, дэ хто-ныбудь порубав сокирыю ногу чы руку, або порызав сэрпом чы косою.
Пры закладцы хаты хавалы у вугол копейки, кавалочки хлиба чы сыру. Пуд уси вуглы клалы ковалочки ладону, зилле з святэи квитки, коб обырыгчы хату от пыруныв.
Як пырыходылы жыты у нову хату, то пэршым йшов гаспадар и нис у горшчочку оголле (вугольки). За им хатни ныслы други вещы. Господар обносыв горшчочок по усюй хате, остановлювався у кожному кутку, ставыв горшок на прыпычку и зразу запальвав у пычы.
А пырыд гэтым, у хату запускалы пивня чы курыцю чырыз окно: як пывэнь заспывае — гэто лычылося добрым знаком. Пырыход у нову хату «влазыны», мырговалы до «повни». Найперш заносылы образ и стола. «Ухишчына» справлялася до того, як була зроблена пич.
У той дэнь, як пырысылялыся у нову хату гаспадары прыглашалы батюшку, шоб «высвятыв» хату. Госты прыносылы подарки: ручныки, радюги, муку, крупы, яйца, сало и шо-нэбудь солодке (мэд, цюкор, пэчыво), коб у новуй хаты гаспадарам «солодко жылося».
Материал собран учительницей белорусского языка и литературы Протасевич Марией Игнатьевно и учиницей 10 класса Протасевич Ириной у жительницы д. Хомск Галах Ольги Васильевны 1935 года рождения.
Обряды
Сватанье
Маты: Давай, дочычко, хуччый прыбыраты, бо зарэ сваты прыдуть. А ты господар, жывы готовый сватыв встрычаты добрым словом.
(Слышится топот ног, входят сват, сваха, молодой, крёстная мать невесты)
Сват: Добрый дэнь вам у хату!
Батько: Дэнь добрый!
Маты: Хто гэто до нас заявывся?
Сват: Мы богаты купци, збылыся з дороги.
Батько: А шо вытэ продаетэ, чы мо шо хочытэ купыты?
Сват: Увашым дворы – красна дивица, у нашым дворы – молодыкупэць, як зыйдымось у цыни, то ий и купымо.
Сваха: Наш хлиб – ваша водыця,
Наш хлопэць – ваша дыивица.
Ваша дивица – хату мысты,
Трэба их до кучы звысты.
Сват: До кучы то до кучы, але упэрод товар покажытэ.
Маты: (зовэ Ганночку)
Иды, дочушка, додому
Наихало сватыв повный двыр
Наихало сватыв повный двыр
Выбырай, дочычка, навыбыр.
(Прыводыть другу дивчину).
Батько: Чы добрый товар?
Сват: Добрый то добрый, алэ ны наш. Пошукайтэ нашого товару, наш чистый, да ясный.
(Батько выходыть з хаты и прыводыть пырыодетого у нивесту хлопця)
Батько: Ну, чышчый ужэ и найты ныможна.
Сват: Гэтой товар тоже ны наш. Иды, сваток, шэ пошукай, да вжэ дэ як наш прывыды.
(Батько идэ и прыводыть Ганночку)
Сваха: Ох, прышла гуска! Дождався гусачок час золотый, крутыв голывкию, выглядав, ныма й ныма! А тут вона й появылася, аж хата засвытылася.
Маты (бырэ дочку за руку) : Ны ждалы мы тыпэр таких гостэй…
Сваха: Чого вытэ гэтаки ростроены? Гэто ж радость у хату! Прыйшов молодый хлопэць – добрый купэць, сам молодый, чуб золотый, добра повны клиты – липшы на свиты!
Батько: Купця ны гонным, алэ дивчина шэ ны в поры. Ныхай бы шэ погуляла.
Сват: Э…Шо з того гуляння. Лыко дыры, колы дыруть, дивку оддавай, колы быруть!
Маты: 18 рочкив усёго, куды спышыты, успие з козами на торг.
Сват: Самы час – самы липшы квас!
Сваха: а то пырыспие, а то закиснэ, стангэ усим нынавысна, станэ як тая макуха, и будэ виковуха!
Ганночка: Маты, маты – порайныця в хаты!
Порай, маты, шо свату сказаты?
Чы замуж иты, чы з год погуляты?
Маты: Ныма чого казаты, хлопэць шо трэба, ны найдэш у им нычого поганого: ны пьяныця, ны гультай, ны злодэй. Хата заможна, сымня хвалёна. Рышаты тоби, Ганночка, самуй. Мы тыбэ з хаты ны гонымо.
Тоби батынько хата, сины и комора
Тоби рыдныньки хата, сины и комора
А мыни молодуй сундук одэжы и корова
А мыни молодуй сундук одэжы и корова.
Як молоду молоды забырае до дому, то коля матэра дае лысы Дубовы вынок, як госыню опадэ лист з дуба, то йдуть той лыст збыраты, ужэ ровняють ёго, ныжуть на голку з ныткою таки вынок зробять. Гэты лыст по дорози роскидаеця. Ставять сундука на виз, кладуть постиль. Вызуть тую молодуху до молодого и спывають:
Лыстом дорога устылаеця
Лыстом дорога устылаеця
Лыстом дорога устылаеця
Свёкор нывистку сподываеця
Свёкор нывистку сподываеця
Хороша, уродлыва, на долю счастлыва
Хороша, уродлыва, на долю счастлыва
Ой, долю, долю роспуты долю
Ой, долю, долю роспуты долю
Роспуты долю по моему полю
Роспуты долю по моему полю
Шоб на моёму полю жыто родыло
Шоб на моёму полю жыто родыло
Шоб моя обора коровкы плодыла
Шоб моя обора коровкы плодыла
Шоб моя нывистка сыныв родыла
Шоб моя нывистка сыныв родыла
Девять сыночков, а десятую дочку
Десятую дочку вышываночку
Заихавшы туда почынають торговатыся, бо трэба выкупляты сундука, бо так жэ ны дадуть не постиль, ны сундука. Поторговавшись для сватов ставять горылку и дають за гэта грошы.
Маты з батьком, свекровь з свёкром прыглашають ужэ молодых у хату. Зайшовшы у хату молодая обсыпае усю хату и углы зирном жытомю знымае з сыбэ покрывало и повязвае на матэра. Садяця шэ вси за столы, повычэоають и расходяця вси дохаты. На гэтым заканчуеця пэршы дэнь висилля. Зранку прыизжають од молодэй брат, ну и шэ там пару чоловик, крыщёны батько и маты, прывозять для молодэй свидаты. Прывозылы ковбасу, мяса, бралы бутылку.
Потом молодый з дружком идуть за своею роднёю, молодая остаеця сама у свикрухи. Забырають усю родню молодого и идуть у пырызов. Маты идэ з булкий хлиба, быруть у чумадан, чы в мышок подарки. Заизжаючы туды, Молодая выходыть встричаты своих батькив. Постоявшы крохи свёкор з свикрухию, чы сваха з сватом прыходять и зазывають усю родню ухату за стыл. Пока шэ гости стоять на дворы вносять 2 чы 3 пырызвянки з подарками, з ручныкамы, з настылныками, настылають на столы настылныки, вишають.
Ручныки. У гэта врэмя спывають писни:
«Прыихала матёнка»
Выйды Галечка з хаты
Выйды Галечка з хаты
Прыихала твоя маты
Прыихала твоя маты
З молодыми пырызвянками
З молодыми пырызвянками
З тонкыми подаркамы
З тонкыми подаркамы
Прывызла нытку, голку
Прывызла нытку, голку
Шоб шыла и вышывала
Шоб шыла и вышывала
«У саду соловье гныздо вье»
У саду соловье гныздо вье
У саду соловье гныздо вье
Чы всим пырызвянкам мисце е
Чы всим пырызвянкам мисце е
Кому ны мае кажытэ
Кому ны мае кажытэ
До свайго мистэчка быжытэ
До свайго мистэчка быжытэ
Напэрод батынька садитэ
Напэрод рэдного садитэ
Як силы пырызвянки
Як силы пырызвянки
Дай погнулыся лавкы
Дай погнулыся лавкы
«Ой, сваточко, дай голубочко»
Ой, сваточко, дай голубочко
Ой, сваточко, дай голубочко
Шоб ны було мойю дытыны крывды у вас
Шоб ны було мойю дытыны крывды у вас
Шоб ны булла нова комырка за хатку
Шоб ны булла нова комырка за хатку
Шоб ны булла чужа сусидка за матку
Шоб ны булла чужа сусидка за матку
Шоб ны стояла тэмку пуд окном
Шоб ны стояла тэмку пуд окном
Шоб ны втырала дрыбных слёзонёк рукавом
Шоб ны втырала дрыбных слёзонёк рукавом
Почынаеця трэтий дэнь высилля. Гэтой дэнь самый такий высёлый дэнь. Вся родня и молодэи и молодого пырыодываюця у цыганы. Сначала родня молодого идуть в цыганы до молодэи. Ходять по хатам жартують. У кого курыцю врадуть, то быто вколы дають, або возьмуть постиль помочать. Пырыодэнуть молодого хлопця, чы чоловика у молодую, а якую бабу, чы дивчыну — у молодого и выдуть ужэ до батькэй, оддаваты еи обратно. Пырыодетая молодая плачэ, да и прыговаруе: «Матёнка, татёнко прмитэ мынэ всэ до сыбэ назад бо мыни там нычого у молодого. Потом ужэ од молодэи цыганы идуть до молодого. А у молодого цыганэй гэтых ныпускають, загородюють дорогу, ставять слупы с попылом, срыляють попылом, быто гарматы якии бьють, то бьюця вылкамы, то дровамы кидаюця. Побудуть крохи там шэ да идуть до хаты гэты цыганы. И у каждого, у молодэй, и у молодого дилять коровай. Сбыраеця родня и каждому дилять по кусочку.
Коровайные кажэ:
«Пэршым разом
Божым росказом
Напэрод просымо Господа Бога
Батька и матэра
Гостэй созванных
Сусид проханых
Выпитэ, благословитэ
Гэтой коровай подыматы»
Спывають писню «Молодыи молодыци». А зарэ бырэ коровайник мые руки, знымае ручныка з коровая, вытырае руки и дылить коровая. И грошы кидають у воду. А грошы кидають у воду для того шоб выкупыты тую воду.
Спывають писню:
«Ой, у гаю дай шырокая долына»
Ой, у гаю дай шырокая долына
Ой, у гаю дай шырокая долына
Розъежаеця уся Галина родына
Розъежаеця уся молодэи родына
Вона молода мыж родыныю ходыла
Вона молода мыж родыныю ходыла
Свого батынька нызким поклоном просыла
Свого батынька нызким поклоном просыла
Подыржы мий батынько щэ з рочок
Подыржы мий рыднэнький щэ з рочок
Покуль я зношу гэтый хорошый веночок
З Богом, з Богом моё дытятко од мынэ
З Богом, з Богом моё рыдное од мынэ
Есця у мынэ мэньша сыстра за тыбэ
Есця у мынэ мэньша сыстра быз тыбэ
Есця у мынэ мэньша сыстра
Выночки
«Пырыд высиллем у субботу почынаюцца вынки. Молодая клычэ всих дывчат на вынки. Дывчата шыють вэлёна, кладуть на тарелку з зирном и выносять у комору. Прыходять хлопцы и з молодым выкупляють вэлёна и квытки. Потом их садять за столы, частують горылкию, закусвають и спывають писни, частушки, танцюють танцы, а як вынки вьють, то спывають такие писни:
«Збирна суббота»
Чому Галичка ны вычэрыеш батьковы вычэры
Чому Галичка ны вычэрыеш батьковы вычэры
Чому молода ны вычэраеш батьковы вычэры
Ой, як пуйдэш дай до свёкра ны будэш вычэраты
Ой, як пуйдэш дай до свёкра ны будэш вычэраты
Ой, самы сядуть поввычэрають, тыбэ пошлють по воду
Ой, самы сядуть поввычэрають, тыбэ пошлють по воду
Воды прынысла, дай подай пыты
Становысь ложкы мыты
Становысь ложкы мыты
Ложкы помыла, пополоскала, сылнэнько заплакала
Ложкы помыла, пополоскала, сылнэнько заплакала
Шоб моя маты дай гэто знала мни вычэру прэслала
Шоб моя маты дай гэто знала мни вычэру прэслала
Ны за мисяцом, то за зорыю, ны з братком, то з сыстрою
Ны за мисяцом, то за зорыю, ны з братком, то з сыстрою.
«Вычэрняя зыронька»
Вычэрняя зыронька, вычэрняя зыронька
Як узыйдэ ранэсенько, як узыйдэ ранэсенько
Засвыты яснэнько, засвыты яснэнько
Покиль я выбырусь, покиль я выбырусь
З бацьковыи коморы, з бацьковыи коморы
Дай на свёкровы коны, дай на свёкровы коны
Я з коморы выскочу, я з коморы выскочу
Я з оборы вывэду, я з оборы вывэду
Я з коморы бодыньку, я з коморы бодыньку
Я з оборы корывку, я з оборы корывку.
Высилле
После выночкив у ныдилю почыналося высилле. Молодуй одывалы вэлёна и платте, садылы на дыжу, накрытым кожухом, шоб булы молодыи богатымы, а одывалы ии дывчата. До молодэи прыизжав ужэ жыных з дружком, подружным, братом ну и скилько там молодых дывчат, свашок и нисколько староватых таких, гэто называлося, шо воны прыихалы в пэршы сваты. Прыихавшы до молодэи дружко ужэ командовав, выкуплялы молоую, потом брав молодого и молодую за руки и обводыв по солнцу кругом стола тры разы и говорыв таки слова:
«Пэршым разом
Божым росказом
Напэрод просымо Господа Бога
Батька и матыра
Гостэй созванных
Сусид проханых
Выпитэ, благословитэ
Гэтых молодых до вынця отправыты»
Вси казалы, ныхай Бог благословыть и гэтак казалы 3 разы. Потом молодыи одьизжалы ужэ до цэрквы, батько з матырыю заклыкалы усю родню за столы и почыналася писня: «У городчыку на загинчыку»
У горыдчыку на заганчыку.
У горыдчыку на заганчыку
Ростылаеця зилле
Ай, у Галички молодэнькии
почынаеця выселле
Ай, у Галички молодэнькии
почынаеця выселле
Ой, Биг юй дае, ой Биг юй дае батынько почынай
Ой, Биг юй дае, ой Биг юй дае батынько почынай
Ой, Биг юй дае, ой Биг юй дае рыдныньки почынай
Ой, Биг юй дае, ой Биг юй дае матэнько почынай
Ой, Биг юй дае, ой Биг юй дае рыдная почынай
Ныхто з родни ны яку другу писню ны спывав, пока тэта ны пырыспываеця, и ны гулялы пока батько з матырыю ны загуляють. Батько з матэрыю бралы под руку булку хлиба и бралыся под рукы. Гармонист грав, а воны загулювалы 3 разы. Гулялы мынылыся рукамы и гэтак 3 разы. А потом ужэ вся родня ишла гуляты. Прыезжае молодая из-под вынця батько з матырыю встрычають, встрычалы мэдом и горылкию, благословлялы, а у тэты час родня спывала писню.
«Прыихала Галичка з подвынця»
Прыихала Галичка з под вынця
Прыихала молода з под вынця
Сыпнула золотом з рукавця
Сыпнула золотом з рукавця
Идэ батынько збырае
Идэ рыдныньки збырае.
Ны збырай батынько ны збырэш
Ны збырэш батынько, ны збырэш
Но мои слёзоньки разольеш.
Заходять уси у хату. Дружко бырэ молодых за руки, обводыть их 3 разы кругом стола з такимы словамы: «Пэршым разом Божым росказом Напэрод просымо Господа Бога Батька и матыра Гостэй созванных Сусид проханых Выпитэ, благословитэ Гэтых молодых на посад посадыты. Вси отказвалы, ныхай Быг благословыть. Садяця молодыи на посад, а вси госты спывають писню:
«Наша Галичка вылики розум мала»
Наша Галечка молодэнькая
Вылики розум мала
Наша Галечка молодэнькая
Вылики розум мала
Похоршчала, покраснишчала, як за столиком сила
Похоршчала, покраснишчала, як за столиком сила ей батынько,
ей рыдныньки на яе углядаеця
Ей батынько, ей рыдныньки на яе углядаеця
Дэж ты дытятко, дэж ты рыдное калыною умылося
Дэж ты дытятко, дэж ты рыдное калыною умылося
Ой, колыныю умывалася, ружыю утыралася
Ой, колыныю умывалася, ружыю утыралася
Ой, мий батынько, ой, мий рыднынький водыцию умывалася
Ой, мий батынько, ой, мий рыднынький водыцию умывалася
Ой, водыцыю умывалася ручником утыралася
Ой, водыцыю умывалася ручником утыралася
Погулявшы поспывавшы, молодый з дружком собыраеця ихаты за другимы сватамы, молодая дае подарки, ему для батька и для матэра, поихавшы по другии сваты збыреця ужэ вся остальная родня молодого, и з короваем идуть до молодэи. Подъизжаючы, на дворы ужэ почынать спываты писню:
«Ой, за горою, за крамыною»
Ой, за горою, за крамыною
Ой, за горою, за крамыною
Иидэ Сцёпочка, а з дружиною
Иидэ Сцёпочка, а з дружиною аз дружиною,
з выликим полком
Ааз дружиною, з выликим полком
Шоб буллы брамы поодчыняны
Шоб буллы брамы поодчыняны
Шоб булла Галечка хорошэ убрана
Шоб булла молода хорошэ убрана
Хорошэ убрана, за стыл завэдёна
Хорошэ убрана, за стыл завэдёна
За стыл завэдёна, на посад сажона
За стыл завэдёна, на посад сажона
Батьки сватэй прыглашають за столы. Сваты сыдять за столом, а в гэтэ врэмя посторонни дывчата убырають коровая, и спывають такую писню:
«Ой, по-над сылом билы лебедык лытае»
По-над сылом билы лебедык лытае
По-над сылом билы лебедык лытае
Галичка мовыть гэто ны лебид лытае
Молода мовыть, то ж ны лебедык лытае
Моя матёнка коровайночкы збырае
Моя рыдная коровайночкы збырае
Збырайтыся коровайночкы до роду
Збырайтыся коровайночкы до роду
Довыдитэ гэты дар божы до ладу
Довыдитэ гэты дар божы до ладу
Убравшы коровая коровайныци спывають такую писню:
«Ой, дэш гэто господар домавы»
Ой, дэш гэто господар домавы
Ой, дэш гэто господар домавы
Ныхай выкупыть гэтый коровай дорогый
Ныхай выкупыть гэтый коровай дорогый
Як ны выкупыть, то покраемо и з’имо
Як ны выкупыть, то покраемо и з’имо
Господаровы покушаты ны дамо
Господаровы покушаты ны дамо
Прыходыть коровайник, выкупляе коровай, прыносыть горылку з собою, ковбасу, ну и другую закуску. Выкупывшы коровай, коровайныцы застаюця за столом выпываты, а коровайнык бырэ коровая и идэ у комору спываючы такую писню:
«У саду калына цвитэ»
У саду калына цвитэ
У саду калына цвитэ
Дар Божый до коморы йдэ
Дар Божы до коморы йдэ
У саду калына цвитэ
У саду калына цвитэ
Дар Божый до прыстола йдэ
Дар Божы до прыстола йдэ.
Посыдившы за столамы, родня ужэ прыбыралы пэршы стыл, за которым сыдилы молодыи, из коморы выносылы ужэ два короваи, короваи молодого и молодэи. И коровайник ишов спываючы писню 3 разы и крутывся по сонцу, прытанцовваючы и спывав знов писню:
«У саду калина цвитэ»
Маты прыносыть тарэлку з жытом накрытым платком. Дружко з заквичоным канчуком – гэто той саамы кнут быв по гушакам двырэй и говорыв: «На вспомоганне, хто на гулыци, той на курыци, хто в хаты, той на лопаты, хто в синюх, той на колинюх». Першымы пырыпываты молодых подходылы батько и маты и вгэтэ врэмя спывалы писню:
«Идэ мынэ батынько дарыты»
Идэ мынэ батынько дарыты
Идэ мынэ рыдныньки дарыты
Счасцем, долею дэлыты
Счасцем, долею дэлыты
Выликим даром, толяром
Выликим даром, толяром
Хай тоби дытятко Господь споможэ
Хай тоби, хай тоби рыдное Господь споможэ
Господь споможэ, шэй допоможэ
Господь споможэ, шэй допоможэ
Тэту писню спывалы всё врэмя, як и маты подыходыть пырыпываты, як сестры и браты, як родня вся, сусидэ, увэсь час гэту саму писню спывалы. Як пырыпывалы, то молодая з молодым выходылы за стола рыдным батькам своим палдалы в ноги, а остальнуй всюй родни, то просто выходылы за стола и кланялысь. Посля пырыпою погулявшы шэ крохи, молодую збырають забыраты до молодого. Забырають со стин вышывки, то курэй крадуть, ну всё коб булып богатя забраты, постиль, сундука, усё грузять на возы и забырають молодую.
Отправляють молодую с писни:
«Ходы батынько повычэраиш зо мною»
Ходы батынько повычэраиш зо мною
Ходы рыдныньки повычэраиш зо мною
Повычэравшы пуйдымо в подил з тобою
Повычэравшы пуйдымо в подил з тобою
Гостына
У суботу посля высилля батько молодэй ишов зваты дочку и зятя угосты (и прыглашав родню молодого). Батько брав з собою кусок коровая и тройчатку з короваю и звав гостыну. Вэчором у суботу дочка з мужэм прыходыла ночоваты, а в ныдилю прыходила родня молодого».
Родыны
Колысь у сыли була одна баба, якая прымала роды, вязала пупы, и называлася пувытуха. Родыны робылы, як поправыця порожылля. А самы рыдны прыходылы ранний провидуваты у одвидки. Прыносылы горшок кашы, ягид з грушкамы и яблыкамы навародных, мыску яечни. Хто шо мав тое и прыносыв. На родыны ужэ звалы родню. Колысь дытыны ныц ны ныслы. Кума и куму выбыралы батьки. Звалы гэту и бабу – повытуху. Вона брала дытыну, односылы тры разы кругом стола и отдавала кумовы з кумою.
Кум з кумою бралы дытыну и ихалы на кони у цэркву хрыстыты. Як ихала до Христа, а хто ишов навстрэчу, то дытынуподымалы высоко. Ны з ким ны говорылы и ны всвтавалы з воза, бо ны можна. Имена давав батюшка. Бувало, шо в однуй хаты було и два мэнни однаковых. Як прыезжалы кумы з цэрквы выбыгала баба, брала дытыну на руки и подымала высоко до нэба: шоб було вышэ всим людэй, шоб ны нападалы вроки. Нысла дытыну в каляску и давала карандаша и бумагу шоб було дытына грамотнэ. Вси пытала, як зваты, а кумы одказуволы шо Тыхон, шоб була дытына тыха. Кум з кумою садылыся за пэршы стыл на почотным мисци. Жылалы дытыны здоровья, счасця и прыказвулы: «Шоб до року, було шэ коля боку».
На роднах спывалы писню:
«Ой, кумэ, кумэ смачна горылка»
Ой, кумэ, кумэ смачна горылка
Ой, кумэ, кумэ смачна горылка
Будэмо пыты аж з поныдилка
Будэмо пыты аж з поныдилка
Ой, кумэ, кумэ смачна горылка
Збырэмо кумэ по рублей 40
Выпьемо кумэ шэй у авторок
Продаймо кумэ гусэй чэроду
Выпьемо кумэ шэй у сэроду
Продаймо кумэ мыски да ложки
Выпьемо кумэ шэй у чытвэр крошки
Продаймо кумэ рабу тылыцу
Выпьемо кумэ шэй у пятницу
Зробымо кумэ усю роботу
Выпьемо кумэ шэй у субботу
Зложымо кумэ сорочку билу
Выпьемо кумэ шэй у ныдилю
От поныдилка до поныдилка
Будэмо пыты смачну горылку.
Як колыхалы дытыну, то такиеи колыханки спывалы:
Люли, люли прылытилы куры
Силы на воротах у жовтых чоботюх
Шо вам курки даты
Чы мысочку водыцы
Як вам курки мало
Шоб вас разорвало
Ходыть котык коля хаты
Хочэ Ленку колыхаты
Ой, ты котык ны ворчы
А ты Ленка спы, мовчы
Пошов котык у лисок
Назбырав дровэць, трысок
Натопыв пичку тыплэнько
А ты, Ленка спы смачнэнько
Гойда, гойда, гойдадаш
Поидэмо на кирмаш
На кирмашы добрый дэнь.
Будэм пяты цылы дэнь
Гойда, гойда, гойда
Ишла баба з горба
За плычыма торба
А в туй торбы
Хлиб, пшаныця
З ким ты хочэш
З тым дылыся
Гойда, гойда, гойда
Ишла баба з горба
За плычыма торба
Судосыла Яся
У боки взялася
Ишла баба з горба
За плычыма торба
Судосыла зайца
Отрызала яйця
Положыла на прыпычку
Няхай прыпычуця
Выкинула на гулыцю
Ныхай дывки бьюця
Одна одну за плычко
Оддай мое иичко
Одна одну за косу
Оддай мою кубасу
Як побыльшае дытыны, то гучать ёго сороку робыты и говорыты таки слова:
Сорока, ворона на прыпычку сыдила
Диткам кашу варыла
Гэтому дам, гэтому дам
Гэтому дам и гэтому дам
Гэтому ны дам, гэтой мал
Круп ны драв, воды ныносыв
Кашки ны варыв, Бога ны просыв
Гэть полытила и на голывку сила
Гучать робыты ладки, кажуть:
«Ладушки, ладушки
Дэ буллы у бабушки
Шо вы илы – кашку
Шо пылы – брашку
Кашка солодэнька
Брашка слабэнька
Як забавляють дытыну, то говорыла:
«Куй. Куй в ныжку, поидэм в дорыжку
Дорыжка крывэнька, кобылка слыпэнька
Жырыбья рабое, зьив Вовк обое»
Куй. Куй в ныжку, поидэм в дорыжку
Дорыжка крывэнька, кобылка слыпэнька
Зачыпылася за пэнь, простояла цылы дэнь».
Песни
Не йдитэ дывки рано замуж
Не йдытэ дывки рано замуж
Бо на всэ своя пора
Я молодая вышла замуж
Тэпэр я знаю што то быда
Тэпэр я знаю што то быда
Пызно легчы, рано встаты
И наварыты, напычы
Хату замэсты, дрова прынэсты
Шэй до худобы подойты
Шэй до худобы подойты
Зашла у хату диты плачуть
Тэе кажэ йисты, тэе спаты
А мий мылэнький лыжыть пьянэнький
Шэй кажа пыва прынысы
Шэй кажа пыва прынысы
Пошла у лавку пыва купыла
З нызким подходом пуднысла
Тоды булла я счаслыва
Як у маменьки жыла
Як у маменьки жыла
Витёр з поляхвыля з мора
Витёр з поля, хваля з мора, шоб ты мама знала
Якое мыни горэ, шоб ты мама знала
Якое мыни горэ, ой, шоб ты мамо
Мое горэ знала, то тыж мэнэ молодэю
Замуж ны оддала, то тыж мэнэ молодэю
Замуж ны оддала, ой мамо, шоб ты мое горэ чула
Як я у тэбэ под окэнцэм, зозулькою кукла
Як я у тэбэ под окэцэм, зозулькою кукла
Чула доню чула, дай догадалась
Тэмна нычка, дрыбный доцык, выйты побоялась
Тэмна нычка, дрыбный доцык, выйты побоялась
Выды мынэ мамо, ны буду крычаты
Шоб ны биглы сусидочки, мэнэ ратоваты
Шоб ны биглы сусидочки мэнэ ратоваты
Тычэ рычка нывылычка
Тычэ рычка нывылычка з вышнёвого саду
Клычэ козак дывчиноньку соби на пораду
Гэй, гэй, гэй, гэй зылэный гай, клычэ козак дывчиноньку
Соби на пораду. Порадь мыни дывчинонько
Як рыдная маты
Чы мни зарэ жынытыся, чы на тэбэ ждаты
А я тоби козаченько радю ны пораджу
Я с тобой вэчор стою на другую гляжу
Бадай тэбэ дывчинонько з твоею порадою
Я до тэбэ з щырым сэрцэм, а ты з ныправдыю
Бадай жэ ты козачэньку, шоб ты ожынывся
Як у лисы пры дорози сухи дуб розвывся
Бадай тэбэ дывчинонько, шоб ты замуж вышла
Як у млыны камыни яра рута взышла
Гэй, гэй, гэй, гэй зылэный гай
Як у млыни камыни яра рута взышла.
Свыты Божэ нычку
Свыты Божэ нычку, шоб пырыйты рычку
Свыты Божэ нычку, шоб пырыйты рычку
До дивчыны на всю нычку я рычку пырыйду
Чобыт ны замочу, шоб маты ны знала
И батьку ны видав, до которыи я хожу
Шоб ты маты ны знала и батьку ны видав
До которыи я хожу. Зойшов под окенцэ
Заходыло сэрцэ, а моя милая, голубка сизая
Выглядае кроз окенцэ, билэ лысце пышэ
Слёзкамы скропляе з буйным витром розмавляе
Скажы мни витроньку, скажы мни правдоньку
Чы вэрныця мылый, мылый чорнобрывый
З Украины до домоньку, чы вэрныця мылый
Мылый чорнобрывый з Украины до домоньку
Календарно-обрядовые песни
Купальская
На Ивана Купала я всю нычку ны спала
Я всю нычку ны спала двух хлопцюв я любыла
Двух хлопцюв я любыла, два сыночки радыла
Два сыночки радыла, сама имя им дала
Сама имя им дала Ивана ды Васыля
Ивана да Васыля в пелёночкы повыла
В пелёночкы повыла, у Дунай рэчку однысла
Ой, ты рэчонько Дунай, моих диточок прымай
На Ивана Купала я всю нычку ходыла
Двух хлопцюв любыла.
Свадебная
У гурудчыку на загуньчыку ростылаеця зилле
У нашыи Галечки млодой почынаеця высилле
Ны само вонэ почынаеця, батынько спомогае
Ны само вонэ почынаеця, руднэньки спомогае
У гурудчыку на загуньчыку ростылаеця зилле
У нашыи Галечки молодой почынаеця высилле
Ны само вонэ почынаеця, матёнка спомогае
Ны само вонэ почынаеця, руднэнька спомагае.
Пословицы и поговорки
Чужое под лисом бачыть, а свого и под носом ны бачыть.
Хлиб ны жона, зъив дай нема.
Ны плюй у воду, бо прыдэця напытысь.
Подывысь у вод, на свою вроду.
Ны славыця хата угламы, а пырогамы.
Шоб булла такая до роботы, як до языка, до языка то справна, а до роботы рукавы болять.
Брат любыть сыстру богату, а мужык жынку здорову.
Що сторона, то новына.
Ты до прыкозок, бы собака до привязок.
Шо муж, шо жена, то одна сатана.
Чужымы рукамы добрэ жар загрыбаты.
Ворон вороновы гоко выбырэ.
Ныв милого руки ны болять.
Сим раз подумай – восьмы скажы.
Тыха вода бырожки размывае – буйна быжыть и выбывае.
Хто мовчыть – чытырох нагучыть.
Коза ны скотына – нывистка ны дытына.
Яки корч така лозына, яки сам така дытына.
Дэ коротко там и рвэця.
Одна быда – ны быда, сим бид в одын слид.
Жыть – як набыжыть.
Ны буйся злого, а буйся дурного. (со слов Павлюкович М. Я.)
Дэ лад – там Бог рад.
А у неумечки, ны болять ручки, ны болять плэчки. (со слов Мартысевич О.З.)
Сылыю ны будэш милыю.
Дай людюм волю, то сам пуйдэш у ныволю.
У кого диты, у того и счасце.
Липш ны договорыты, чым пырыговорыты.
Од горылки, будэ розум мылки.
Дэ, чарка там и сварка.
Липш з розумным згубыты, чым дурным найты.
До яких прыстанеш, таки сам станеш.
Ны соромся пытаты, бульш спытаеш, бульш спознаеш.
Хто ны шануе чужого, той и свого ны мае.
Украдни да в ладни – быто з нэба впадае. (со слов Мицевич О.С.)
Посыдившы за столами, пырызванки вжэ вылазять гуляты на двыр. А родня молодого, батько и маты шыхуюця пырыпываты молодых.
Пырыпываты молодого, молодая дае ужэ подарки. Посыдившы за столом, сваты ужэ збыраюця одъизжаты. Одъизжаючы шэ молодая садыця за стыл, а вся еи родня, пэршы батько и маты, а потом и вси остатни прощаюця з молодэю и дають юй грошы, хто кильки миг даты, той 3 рубли, той рубля. Отходячы сваты спывалы писню: